تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

حزب الله چه سلاح هایی در اختیار دارد؟ | آیا موشک‌های حزب الله می توانند از گنبد آهنین عبور کنند؟

با تشدید درگیری‌ها میان ارتش اسرائیل و نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان در پی ترور سید حسن نصرالله، یکی از چالش‌های جدی توان نظامی حزب‌الله برای مقابله با اسرائیل در صورت وارد شدن درگیری‌ها به فاز حمله زمینی است. در این گزارش به قدرت نظامی حزب الله و سلاح‌های تحت اختیار این گروه و نیروهای تحت امر آن خواهیم پرداخت.

حزب الله چه سلاح هایی در اختیار دارد؟|همه چیز درباره توان جنگی لبنان

رویداد۲۴| حسین فلاحی: پس از عملیات ارتش اسرائیل برای ترور سیدحسن نصرالله رهبر شاخص حزب‌الله لبنان، شاهد تشدید درگیری‌های هوایی میان دو طرف بودیم. این درحالی است که گمانه‌هایی مبنی بر رویارویی زمینی ارتش اسرائیل و نیروهای حزب‌الله لبنان نیز در صورت گسترش حملات مطرح شد. هرچه هست ترور رهبر حزب‌الله لبنان احتمالاً درگیری‌ها را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

عملیات طوفان‌الاقصی در هشتم اکتبر نمای جدیدی از توان نظامی جبهه مقاومت به نمایش گذاشت و نیروهای حزب‌الله لبنان نیز در ادامه درگیری‌ها با ارتش اسرائیل بخشی از توان موشکی و نظامی خود را به نمایش گذاشتند. سی‌ان‌ان طی گزاشی به بررسی توان تسلیحاتی حزب‌الله لبنان پرداخته واگرچه مدعی بالاتر بودن قدرت نظامی ارتش اسرائیل نسبت به حزب‌الله است، تاکید کرده که زرادخانه پیشرفته حزب الله این پتانسیل را دارد که خسارت‌های قابل توجهی را به اسرائیل وارد کند. در این مطلب به تشریح توان تسلیحاتی حزب‌الله لبنان و سلاح‌های تحت اختیار این گروه خواهیم پرداخت. 

توان حزب الله در هدف قراردادن تمام اسرائیل

سی‌ان‌ان در گزارشی که به تشریح قدرت نظامی حزب‌الله لبنان می‌پردازد، مهم‌ترین مولفه قدرت نظامی حزب‌الله لبنان در رویایرویی با اسرائیل را محور مقاومت خواند که شامل گروه‌های مقاومت در کشورهای یمن، سوریه، غزه و عراق است. سی‌ان‌ان مدعی شد که اسرائیل ارتش و تسلیحات برتری نسبت به حزب الله دارد و حزب‌الله برای وارد کردن آسیب به اسرائیل باید با موشک‌هایی با برد تا ۵۰۰ کیلومتر از سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل عبور کند اما ارتش اسرائیل نیز باید با عمق استراتژیک حزب الله در کشورهایی شامل یمن، سوریه، غزه و عراق مبارزه کند و برخی از این گروه‌ها به طور قابل توجهی هماهنگی خود را از زمان عملیات طوفان‌الاقصی، زمانی که اسرائیل جنگ در غزه را پس از حمله حماس به این کشور آغاز کرد، افزایش داده است. این محور در اسرائیل به «حلقه آتش» نیز معروف است.

در این گزارش آمده است: «حوثی‌های یمن به‌طور پراکنده اقدام به پرتاب موشک به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ و شریان تجارت جهانی و همچنین به سمت مواضع اسرائیل کرده‌اند و مقاومت اسلامی در عراق نیز حملاتی را به مواضع آمریکا در آن کشور آغاز کرده است. محور مقاومت توقف درگیری‌ها را مشروط به آتش‌بس در غزه اعلام کرده است. حزب‌الله از اتحاد قوی محور مقاومت در چندین کشور برخوردار است و این گروه‌ها از زمان حمله هشتم اکتبر هماهنگی خود را افزایش داده‌اند.»افزایش توان نظامی حزب‌الله از دهه ۸۰ میلادی آغاز شد و نیروی حزب الله از زیر آوار حمله اسرائیل به بیروت در سال ۱۹۸۲ بیرون آمد. در آن زمان، تنها گروه اندکی از مبارزان اسلامگرا بود اما به دنبال آن، قدرت نظامی و سیاسی این گروه سال به سال افزایش یافت. چنانکه در کمتر از دو دهه، در سال ۲۰۰۰، رزمندگانش، نیرو‌های اسرائیلی را مجبور به عقب نشینی از جنوب لبنان کردند و به اشغال بیش از ۲۰ ساله این منطقه پایان دادند. در سال ۲۰۰۶ این گروه از جنگ ۳۴ روزه با اسرائیل که لبنان را ویران کرد، جان سالم به در برد.

اسرائیل در ماه سپتامبر رویارویی مستقیم خود با حزب الله را شدت بخشید؛ صد‌ها پیجر اعضای حزب‌الله را منفجر کرد که منجر به کشته شدن حداقل ۳۷ نفر و زخمی شدن هزاران نفر شد و رهبر حزب‌الله را به شهادت رساند. حزب الله لبنان در پاسخ به این حملات از گسترش دامنه نبرد با اسرائیل خبر داد.

حزب الله چه سلاح هایی در اختیار دارد؟|همه چیز درباره توان جنگی لبنان

توانمندی‌های نظامیان حزب الله از زمان آخرین جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به گزارش سی‌ان‌ان تحلیلگران نظامی تخمین می‌زنند که حزب الله بین ۳۰هزار  تا ۵۰هزار نیرو دارد، اما اوایل سال جاری، سیدحسن نصرالله، به بیش از ۱۰۰ هزار سرباز اشاره کرد. همچنین گفته می‌شود که این گروه بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد.

کارشناسان می‌گویند بزرگترین دارایی نظامی این گروه موشک‌های بالستیک دوربرد است که تخمین زده می‌شود هزاران موشک از جمله ۱۵۰۰ موشک دقیق با برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر (۱۵۵ تا ۱۸۶ مایل) داشته باشد.

زرادخانه نظامی گسترده حزب الله

حزب‌الله احتمالاً مسلح‌ترین گروه در جهان است که دارای زرادخانه‌ای پیچیده‌تر و بزرگ‌تر از حماس است. حزب الله طی چندین دهه درگیری خود با اسرائیل، درگیر جنگ نامتقارن و به دنبال افزایش قدرت سیاسی و نظامی خود بود و در عین حال ایجاد بازدارندگی در برابر قدرت نظامی اسرائیل را هدف قرار داد. 

حزب الله چه سلاح هایی در اختیار دارد؟|همه چیز درباره توان جنگی لبنان

بر اساس بیانیه‌های حزب‌الله، این گروه تاکنون بیش از ۵۰۰ رزمنده از جمله فرماندهان را در درگیری‌های مرزی با اسرائیل از ماه اکتبر از دست داده است. با ادامه درگیری‌ها در مرز، حزب‌الله به دنبال تضعیف سیستم دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین است. حزب‌الله این هدف را با حمله به سکو‌های آن با انبوهی از پهپاد‌ها و موشک‌های کوتاه‌برد محقق کند تا مسیری برای رسیدن سایر پرتابه‌ها به عمق خاک اسرائیل باز کند.

با این‌حال گستره کامل زرادخانه حزب‌الله مشخص نیست. حزب‌الله در پاسخ به حملات اسرائیل، شمال اسرائیل را به رگبار موشکی بست و اعلام کرد که موشک‌های فادی ۱ و فادی ۲ آن به پایگاه هوایی اسرائیل اصابت کرده است؛ سلاحی دوربرد که تاکنون از آن استفاده نشده بود.

توان سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل در برابرموشک‌های حزب الله

سیستم دفاع هوایی متحرک اسرائیل از ۱۰ باتری تشکیل شده است که هر کدام ۳ تا ۴ پرتابگر موشک قابل مانور را حمل می‌کنند و هر موشک حدود ۴۰هزار تا ۵۰هزار دلار قیمت دارد. این سامانه یک سد دفاعی در برابر راکت‌ها، خمپاره‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین تا ۶۰ مایل مربع از مناطق پرجمعیت را فراهم می‌کند و بنا به اعلام اسرائیل در گذشته درصد موفقیت آن در برابر موشک‌ها بیش از ۹۰ درصد بوده است.

حزب الله چه سلاح هایی در اختیار دارد؟|همه چیز درباره توان جنگی لبنان

این گزارش مدعی شده است که شانس بقای حزب‌الله در یک جنگ همه جانبه با اسرائیل به این بستگی دارد که آیا می‌تواند بر این سامانه‌ها که در ماه‌های اخیر هزاران موشک و پهپاد از ایران، غزه و لبنان را رهگیری کرده‌اند، پیروز شود یا خیر؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما